top of page

Waar doet ze het van? Manon begon een duurzaam surfproof bikinimerk: SunDaze

Op het terras in Haarlem, heerlijk in het zonnetje, spraken Manon en ik af. Manon heeft haar eigen surfbikinimerk, SunDaz, en reist de hele wereld over. Ik was benieuwd hoe dit tot stand kwam en besloot haar te interviewen. Manon komt uit Nederland, maar nooit is ze daar echt lang te vinden. Haar surfboards staan opgeslagen in een loods in Indonesië en met haar vriend gaat ze over en tijdje Latijns-Amerika ontdekken. Ondertussen werkt ze kei en keihard aan SunDaze: een milieuvriendelijk bikinimerk dat ook nog eens surfproof is!


Bikini
Manon shining met de nieuwe Earth Dance Collection. Manon staat rechts op de foto.

Roos: Zou je wat over jezelf willen vertellen?

Manon: 'Ja, natuurlijk! Ik ben Manon, 29 jaar. Na mijn studie ben ik de freelance wereld ingedoken. Ik werk als freelance foto- en videograaf, daardoor heb ik de ruimte om te gaan en staan waar ik wil. Mijn vriend bouwt superjachten, dus hij is een deel van het jaar heel druk, maar daarna is hij wel veel vrij, dus we proberen zoveel mogelijk samen te reizen. We delen namelijk ook onze passie voor surfen, dus zo zien we graag samen de hele wereld. Momenteel heb ik geen vaste basis waar ik woon, ik ben graag in de winters in Indonesië, omdat daar ook de productie van SunDaze plaatsvindt. We zitten er wel aan te denken om iets in Nederland te kopen, zodat we een fijn plekje hebben in Nederland als we terugkomen.'


Roos: Hoe ontstond het idee bij jou om SunDaze op te starten?

Manon: 'Eigenlijk heb ik altijd een onderbuikgevoel gehad dat ik iets voor mezelf ging beginnen. Ondernemend ben ik altijd geweest. Na/tijdens Covid gingen Stijn (mijn vriend) en ik naar Indonesië en zijn we twee jaar gaan reizen. Stijn moest in quarantaine en ik mocht wel doorreizen. Ik kwam dus aan in mijn eentje op Bali en ik had toen het idee: let the dream life begin. Ik was 25 jaar en had het gevoel dat de wereld aan mijn voeten lag. In mijn reisjournal schreef ik dan ook vaak mijn onderbuikgevoel op. Ik schreef toen ook al dat ik het gevoel had dat ik iets ging beginnen, ik wist alleen nog niet wat.'


Manon: 'Toen ik op gegeven moment Rebecca, nu een van mijn beste vriendinnen, ontmoette en ik deze ideeën met haar deelde, kwamen we erachter dat we dezelfde droom hadden: een surfproof bikinimerk beginnen. Daarvoor zat ik al een beetje in mijn hoofd met een businessidee., want ik merkte dat ik nergens een goed surfpakje kon vinden met een zakje voor een sleutel. Stijn surft soms andere spots dan ik, dus ik lig regelmatig alleen in het water, maar dan moet ik natuurlijk ook die scootersleutel ergens kwijt. Ik vond nergens een leuk pakje dat dit had, of ze zaten niet lekker en de topjes of broekjes vielen af. Dat wil je natuurlijk echt niet hebben. Rebecca had dit probleem ook, dus we besloten om samen een surfproof bikinimerk te beginnen, met een sleutelpocket. Dat werd SunDaze!'


Surfbikini
Sundaze suiiiits!

Roos: Gaaf zeg! Hoe ging het verder, van het idee naar de uitwerking van het product?

Manon: 'Nou, om even een tijdlijn te schetsen. Drie maanden nadat ik naar Indonesië was gegaan, gingen we al naar een productiebedrijf om te overleggen of zij onze schets konden produceren. Ze zeiden dat ze dit konden, alleen ze kwamen hun afspraken niet na. We hadden best wat geld geïnvesteerd in die productie, dus dat was wel echt een mes in de rug. We besloten om naar een andere productie te gaan, deze hielden zich wel aan de afspraken en we gaven het een tweede kans. Drie maanden later ging SunDaze live met de eerste collectie! Het heeft dus ongeveer zes maanden geduurd voordat het idee uitgewerkt was tot het eerste product ontstond. We hadden toen zes producten: drie badpakken, een bikini, een totebag en een (unisex) shirt.'


Roos: Wow, dat is snel gegaan dan! Toen was je eerste drop live, hoe ging het daarna met de verkoop?

Manon: 'Dat was dus nog wel even een dingetje. Het is totaal niet zo dat als je je product live zet, het meteen uitverkoopt. Ik ben wel de eerste mensen die bij ons hebben gekocht eeuwig dankbaar, het gevoel wanneer een vreemd iemand jouw product koopt, is echt niet te beschrijven. Ik was toen zo trots, maar ik had ook op de loop van het verkoop verkeken. Mensen vertrouwen je product nog niet zo goed, ze hebben nog niet veel verschillende modellen gezien die het aanhebben, dus ze weten niet hoe het bij hen gaat passen. Toentertijd maakte alleen Rebecca foto’s op social media, waardoor ik eigenlijk maar één pasmodel had, maar dat is natuurlijk helemaal niet representatief voor de wereld.'


Nieuwe collectie: Earth Dance
Nieuwe collectie: Earth Dance

Manon: 'Ik heb toen veel influencers of surfmeiden berichtjes gestuurd om te vragen of ze een pakje wilden en daar dan content over wilden maken. Dit klinkt makkelijker dan dat het is. Niemand maakte de content die we hadden afgesproken en ik werd soms ter plekke geghost wanneer ik het product had opgestuurd. Dit deed echt pijn aan mijn hart, want het is ook niet gratis om die pakjes te laten produceren, ik stak al mijn eigen geld en moeite daarin en mensen gingen daar niet respectvol mee om. Ik besloot na een tijdje om de influencers/UGC-promotie achter me te laten en het op een andere manier te proberen.'


Manon: 'Ik wist: de producten moeten in een winkel hangen! Want daar kunnen mensen passen en voelen dat het product echt goede kwaliteit is. Op Bali was één winkel waar ik van droomde: Drifter. Dus ik trok mijn stoute schoenen aan en besloot hen een berichtje te sturen. Ze reageerden heel enthousiast en ik mocht komen praten. Ik had een origineel product dat nog nergens te koop was. Ik was zo zenuwachtig, want ik had nog nooit zo’n gesprek gevoerd. Uiteindelijk kwam er dus uit dat ik inderdaad in die winkel mocht hangen. Nou, ik was zó trots!'


Manon: 'Op deze manier raakten mensen ook meer bekend met mijn product. De totebags en T-shirts werden heel veel verkocht, waardoor SunDaze ook bekender werd op het eiland. Het enige nadeel van in een winkel hangen is dat je zelf een nog kleiner deel van de profit krijgt. Het produceren van de pakjes is echt al prijzig en ik wil het product ook niet te duur maken, want ik wil dat het voor iedereen te kopen is. Maar ik heb natuurlijk wel geld nodig om ook het bedrijf te laten groeien. Dus alleen verkopen in de winkel was niet genoeg.'



Roos: Deed je dit allemaal samen met Rebecca?

Manon: 'Aan het begin deden Rebecca en ik alles samen. Zij deed veel geldzaken en ik hield mij meer bezig met de marketing en communicatiedingen achter de schermen. Maar op een gegeven moment hebben we samen besloten dat het beter was als ik alleen doorging, want Rebecca was eigenlijk veel te druk om al haar energie erin te stoppen. Dat hebben we heel fijn afgesproken en Rebecca is nu nog steeds een van mijn beste vriendinnen. Maar nu doe ik alles eigenlijk alleen ja, en er wordt zeker heel hard gewerkt aan dit mooie product.'


Roos: Wat deed je nadat de verkoop in de winkel beter ging lopen en SunDaze wat bekender werd?

Manon: 'Naast de winkel moest ik toch ook echt de online verkoop gaan vergroten. Ik besloot om mensen op Bali te vragen of ze voor mij wilden shooten, zodat ik meer surfcontent en diverse modellen had die de pakjes droegen. Ik kocht een drone en kon op die manier veel content maken. Gelukkig ben ik video- en fotograaf waardoor ik wel veel oog heb voor content. Dat doe ik dus ook allemaal zelf. Die meiden waren vaak al heel erg blij met de foto's en hoefden er niet veel meer voor terug, waardoor ik ook niet de hele tijd gratis pakjes hoefde weg te geven in ruil voor content. Toen begon ik ook zelf veel op Instagram te verschijnen, en op deze manier creëerde ik een community omdat meiden mij vaak relateble vinden. Ik ben namelijk heel open over alles, het proces en ook over de wat moeilijkere dingen die er soms op mijn pad komen.'


Surfgirls
Prachtige vrouwen die shinen in de sage green check set!

Roos: Het klinkt als mega veel werk allemaal, had je ondertussen je baan opgezegd of deed je dat er nog steeds naast?

Manon: 'Mijn baan opzeggen kan ik nog steeds niet. Ik werk nog steeds als freelancer in marketing. Dat moet ik ook wel, want elke cent die er uit SunDaze komt, moet terug in het bedrijf. Wanneer ik weer nieuwe producten wil laten maken, moet daar altijd flink in geïnvesteerd worden. Ik weet nooit hoeveel er dan wordt verkocht en wil natuurlijk niet met veel spullen overblijven. Dat is financieel maar ook milieuvriendelijk niet waar SunDaze voor staat. Ik heb gelukkig wel een freelance designer, accountant en iemand die mij helpt bij de PR. Ik kan natuurlijk niet alles meer alleen doen. Gelukkig heb ik ook mijn moeder, die echt mijn aller- allergrootste fan is. Ze woont in Ierland en heeft ook de voorraad daar liggen. Ze stuurt bestellingen vaak vanaf daar op, aangezien vanaf Ierland versturen veel goedkoper is dan vanaf Bali. Op deze manier is er net wat meer controle over wat er met het product gebeurt. Ze heeft ook een Instagram: mama_sundaze. Ze is zeker mijn grootste fan!'


Surfgirl
Manon met haar moeder! Look at these shining women!

Roos: Ik zag dat de laatste drop van je sage green check set helemaal was uitverkocht! Hoe verliep dat?

Manon: 'Ja, de afgelopen twee jaar ben ik druk geweest met het promoten van SunDaze en we verkochten steeds een beetje meer. Maar afgelopen zomer, in 2024, begon het balletje pas echt te rollen. We hadden voor het eerst een uitverkocht product: de sage green check set! Ik was echt mega trots, hij kwam in januari live en in maart was hij al uitverkocht. Soms is het even zoeken wat de klanten leuk vinden, maar deze was gelijk raak. Ik kan natuurlijk niet eindeloos blijven produceren, dus deze pakjes zijn echt een kleine stock, maar dat maakt het ook wel heel erg leuk. Je bent echt de enige met die print in de line-up, wat de items heel uniek maakt. Nu heb ik door wat de klanten willen en welke prints en kleuren populair zijn.'


Manon:' Afgelopen zomer hebben we echt een goede zomer gedraaid, eindelijk, haha. We besloten daarom ook om een pop-up store te doen in Amsterdam, want ik ben en blijf natuurlijk een Nederlander. Op deze manier kunnen de meiden lekker de spullen passen en hoeven ze het niet te verzenden en terug te sturen als het niet past. Dit was echt mega geslaagd, dus dit jaar doen we dat weer en jullie zijn meer dan uitgenodigd! Het is 3 en 4 mei 2025 in Amsterdam bij de Eerste Oosterparkstraat 50, van 10:00 tot 18:00 op 3 mei en van 11:00 tot 17:00 op 4 mei. Een van de nieuwe producten van de Earth Dance-collection, een heel vette nieuwe collectie, is ook al te shoppen dan. Daarnaast hebben we ook iets heel leuks nieuws wat niet binnen de kledingcategorie: een surfjournal. In deze journal kan je je surfprestaties en gevoelens van een sessie vastleggen. Op deze manier kan je jezelf eraan herinneren dat slechte en goede dagen erbij horen bij het surfen en weet je ook welke condities voor jou het leukste zijn. En ik heb ook nog een speciale aanbieding voor jullie bij de pop-up, want bij je aankoop krijg je een totebag cadeau, exclusief voor de meiden van Surfgirls NL. Via deze link steun je Surfgirls NL ook nog eens.'


Surfgirls
De SunDaze Surfjournal!

Roos: Wat zijn tegenslagen die je hebt ervaren tijdens het opstarten van je eigen bedrijf?

Manon: 'Wat ik erg moeilijk vond, was het vinden van een goed en betrouwbaar productiebedrijf. Het blijft Indonesië en tijd is voor hen een ander concept dan dat voor ons is. En omdat ik graag de producten op tijd wil live gooien, moet er wel aan de afspraken gehouden worden. Daarnaast is het gewoon moeilijk om mensen via social media te vinden die je kan vertrouwen om content te maken van je product. Dit heb ik dus ook echt opgegeven. En het investeren van tijd en geld is natuurlijk gewoon moeilijk. Als je een bedrijf wil laten groeien, moet je ook investeren erin, dus al het geld gaat terug in SunDaze, waardoor ik daarnaast nog steeds gewoon moet werken. Maar ik heb er vertrouwen in dat SunDaze gaat komen waar ik het wil hebben.'


Roos: Wat wil je in de toekomst met SunDaze bereiken?

Manon: 'Het liefst ben ik binnen een jaar volledig bezig met SunDaze en niet daarnaast nog aan het werk om mijn eigen boterhammen te kunnen betalen. Ik wil van Sundaze een community maken, dat is het nu al, maar dat wil ik nog sterker maken. Daarnaast heb ik nog veel meer plannen om met SunDaze te doen en zijn er verschillende (nieuwe) producten die ik al aan het ontwerpen ben. Maar niet alles tegelijk, stap voor stap komen die dingen ook uit, nu eerst de nieuwe collectie. We willen uiteindelijk ook een basiscollectie hebben, waardoor er veel te mixen en matchen is. Naast die basiscollectie komt er dan iedere keer een limited edition-collectie zodat het lekker origineel blijft.'


Surfgirl
Kijk Manon shinen!

Roos: Wat een verhaal zeg! Ik ben onder de indruk van hoe hard jij werkt aan dit product. Is er nog een take away die je graag wil meegeven aan de lezers?

Manon: 'Ja, het is megacliché maar, gewoon doen! Ik werkte van 5:00 's ochtends tot 22:00 's avonds toen ik SunDaze aan het opzetten was. Ik stond vroeg op om mijn freelance klussen te doen, moest toen in Australië een glampingkamp opbouwen en ging daarna door aan SunDaze. Als je iets voor jezelf wil beginnen, kost dat gewoon heel veel tijd en moeite, dat gebeurt niet in een nacht. Daarnaast moet je op je intuïtie vertrouwen. Zoals ik al zei heb ik altijd gezegd dat ik iets voor mijzelf zou beginnen, ik wist alleen nog niet wat. En mijn intuïtie heeft dus gelijk gehad! Je bent tot veel meer in staat dan wat je zelf denkt. Je moet het alleen gewoon doen. Daarnaast hoop ik jullie allemaal te zien op 3 of 4 mei 2025 in Amsterdam. Ik kan niet wachten om jullie in het echt te ontmoeten.'


Deze totebag ligt op je te wachten bij de Pop-upstore! Dus tot dan!
Deze totebag ligt op je te wachten bij de Pop-upstore! Dus tot dan!

Roos: 'Woow, wat een geweldig verhaal weer dit! Manon en ik raakten niet uitgekletst en ik vond het zo fijn dat ze zo open was over hoe dit avontuur voor haar is geweest. Want een avontuur is het zeker. Ook ben ik het helemaal eens met haar take away: gewoon doen, en volg je hart: die weet altijd de weg. Ik ben zelf zeker bij de pop-up store, want zo’n mooi pakje kan ik niet voorbij laten gaan. Zie ik jou ook dan?


Stay Stoked,

 

 

Comments


bottom of page